ECR Polska
  • Projekty
    • Lean Green
    • Navigor
    • Lokalizacja Przyjazna Kierowcom
    • Forum Podażowe
    • Klimatopedia
    • BigMile
    • ECR Academy
    • Palety
    • Słownik terminów logistycznych
  • O ECR
  • Aktualności
  • Kontakt
  • Szukaj
  • Menu Menu
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Youtube

Lean&Green – zielone jest zielone!

[Logistyka]

Przedsiębiorstwa coraz częściej łączą siły, aby wspólnie działać w kierunku zrównoważonego rozwoju. Dla nich właśnie powstał program Lean&Green, działający już w 14 krajach europejskich. Wyłącznym partnerem i przedstawicielem Lean&Green Europe na terenie Polski jest ECR Polska. Jakie są główne założenia programu?

[Mateusz Boruta]

Lean&Green to platforma do współpracy w łańcuchach dostaw na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych. Łączy więc idealnie dziedzictwo ECR (w końcu jesteśmy „organizacją od współpracy”) z tym, co jest istotnym wyzwaniem i koniecznością zarazem – zrównoważonym rozwojem. Fundamentem Lean&Green są kolejne stopnie certyfikacji (od Wyróżnienia, przez Pierwszą Gwiazdkę, drugą, i tak aż do piątej). Tytuły te przyznawane są za osiągnięcie konkretnych, zdefiniowanych w Programie celów redukcyjnych. Nie sprzedajemy certyfikatów – na nie trzeba zapracować! Widzimy też, że uczestnicy Lean&Green przede wszystkim podnoszą wydajność swojego biznesu, niejako przy okazji redukując emisje – oba te obszary dają nam dużo satysfakcji.

[L]

Europejska Agencja Środowiska wskazuje, że łańcuchy dostaw są największym producentem gazów cieplarnianych na świecie. Sam transport generuje ponad 20% emisji CO2 w Europie. Te dane nie napawają optymizmem. Jak zachęcić firmy i przekonać je, że wdrażanie rozwiązań prośrodowiskowych po prostu się opłaca?

[MB]

To przekonywanie jest dzisiaj zdecydowanie łatwiejsze niż jeszcze 4-5 lat temu! Pewnie nie przekonamy dziś każdego, ale już nie musimy. Jest tak wiele firm, które mają już odpowiednią świadomość i motywację do realnego działania – że mamy co robić.

Z drugiej strony – dla tych jednak nieprzekonanych – no cóż, to pewnie kwestia perspektywy. Dla nas zrównoważony rozwój to strategia osiągania wzrostów w długim okresie. Bo na dłuższą metę – inaczej się nie da. Pierwszym, najlepszym krokiem do zamykania obiegu w gospodarce jest ograniczanie strat (w tym różnego rodzaju nieefektywności w szeroko rozumianych łańcuchach wartości) – a to akurat przekłada się bardzo na finansowe, mocno biznesowe wskaźniki.

[L]

W jaki sposób firmy mogą osiągnąć założony cel redukcji emisji CO2 w łańcuchu dostaw?

[MB]

Co istotne – w Lean&Green nie narzucamy konkretnych działań – każdy z Uczestników może działać w sposób dopasowany do własnego biznesu i jego organizacji, na koniec jednak wyniki muszą się zgadzać. Jedna firma może więc chcieć modernizować swoją flotę, inna – zoptymalizować sieć dystrybucji czy po prostu zadbać o lepsze wypełnienie przestrzeni ładunkowej w transporcie. Sposobów jest wiele, liczą się łączne wyniki.

[L]

Program zrzesza już 600 firm – głównie producentów, spedytorów, operatorów logistycznych, firmy transportu kolejowego i lotniczego. Dlaczego akurat do branży logistycznej skierowano ten program?

[MB]

Z jednej strony – łańcuchy dostaw istotnie mają swój wkład w ślad węglowy naszej gospodarki. Jest w nich jeszcze wiele do zrobienia. Tutaj bardzo często oszczędności środowiskowe przekładają się na wyniki finansowe (np. mniejsze zużycie paliwa to niższa emisja, ale i mniejszy koszt). Z drugiej strony – to chyba rozsądny obszar zmian – bo łatwiej usprawnić łańcuchy dostaw niż w zmienić niektóre zwyczaje konsumentów.

[L]

Czy firmy logistyczne w Polsce stać na inwestycję w środowisko?

[MB]

To podchwytliwe pytanie? Wystarczy popatrzeć, co wiele z tych firm już robi, zarówno tych dużych, jak i małych. Jeśli chcemy ten biznes prowadzić przez lata – to nie ma dzisiaj alternatywy – trzeba się zmieniać, doskonalić, również w aspekcie śladu środowiskowego. Ważne jednak jest to, że naprawdę wiele można zrobić nie ponosząc znaczących nakładów – usprawniając organizację swojej firmy czy łańcucha, w którym działamy. Kto z czytelników wie, że regularne monitorowanie i utrzymywanie optymalnego ciśnienia w oponach samochodu ciężarowego daje do 6% oszczędności paliwa w skali roku (a to są konkretne oszczędności finansowe!), przy okazji wydłużając żywotność opon i poprawiając bezpieczeństwo.

[L]

Jaki jest związek między praktykami opartymi na Lean Management a działaniami w zakresie ochrony środowiska? Czy zmiany organizacyjne i nisko-kosztowe usprawnienia w parku maszynowym wystarczą, aby osiągnąć założony cel redukcji emisji CO2 w łańcuchu dostaw?

[MB]

Wspólnym mianownikiem jest redukcja nieefektywności, eliminowanie kosztów nieprzynoszących korzyści. Czy to wystarczy, żeby osiągnąć pierwszą gwiazdkę Lean&Green – to zależy od sytuacji wyjściowej, w której znajduje się dana firma. Jestem przekonany, że dla wielu uczestników L&G możliwe jest zdobycie pierwszego certyfikatu bez jakichkolwiek nakładów inwestycyjnych, co z resztą widzimy już w Polsce. Tak naprawdę – realizacja celów zdefiniowanych w Programie Lean&Green poprawia kondycję finansową przedsiębiorstwa, zwłaszcza w perspektywie dłuższej niż jeden rok.

[L]

Całkiem niedawno słyszeliśmy o nawiązaniu współpracy przez CHEP, Biedronkę i firmę Polmlek, czego efektem są nie tylko działania wpisujące się w koncepcję gospodarki o obiegu zamkniętym, ale także wzrost konkurencyjności tych przedsiębiorstw. Czy mamy w Polsce więcej takich pozytywnych przykładów kooperacji różnych podmiotów w celu ograniczenia wpływu biznesu na środowisko?

[MB]

Takich przykładów mamy mnóstwo z rynku europejskiego, ale też co raz więcej z Polski. To cieszy. Dzisiaj jeszcze tempo wdrażania tego typu rozwiązań może być źródłem przewagi konkurencyjnej – i liderzy skrzętnie to wykorzystują. W dłuższej perspektywie jednak – obszar równoważenia rozwoju należy traktować jako przed-/poza-konkurencyjny. Konkurujmy na półce, ale współpracujmy w łańcuchach dostaw!

[L]

Jakie korzyści daje uczestnictwo w programie?

[MB]

Jednym słowem? Finansowe – zwłaszcza w dłuższej perspektywie.

Choć eliminowanie nieefektywności przynosi oszczędności, to warto również zwrócić uwagi na takie aspekty, jak:
– lepsza współpraca w łańcuchach dostaw – rozwijanie relacji z kluczowymi partnerami biznesowymi;
– dzisiaj – ciągle jeszcze przewaga konkurencyjna w postaci know-how, rozwiązań pro-oszczędnościowych, możliwości współpracy z firmami, które wymagają już konkretnych działań w obszarze sustainability;
– przygotowanie do / wyprzedzanie nadchodzących zmian legislacyjnych (w tym tzw. samoregulacja);
– zrównoważenie rozwoju – jako fundament wzrostu gospodarczego (zapewnienie warunków do generowania wartości w długim okresie);
– wiarygodne, zewnętrzne potwierdzenie osiągnięć danej firmy + kapitał marketingowy.

Dziękujemy za rozmowę!

Najnowsze wiadomości

  • Komentarz w dobrym klimacie – nowy cykl audio w magazynie Logistyka11 lipca 2022 - 13:45
  • Liczenie emisji w obszarze logistyki – artykuł w magazynie Logistyka8 lipca 2022 - 15:34
  • Zacznijmy wspierać kierowców6 czerwca 2022 - 12:43

Kategorie

  • ECR
  • Forum Podażowe
  • Klimatopedia
  • Lean & Green
  • Navigor
  • Zeropa

Projekty | O ECR | Kontakt

Polityka prywatności | Regulamin

Deklaracja zgodności prawnej

© 2022 ECR Polska

Navigor – pomóż kierowcom pomóc sobie!Rynkowi giganci ograniczają emisje
Scroll to top

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

ZgodaPolityka prywatności

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Google Analytics Cookies

These cookies collect information that is used either in aggregate form to help us understand how our website is being used or how effective our marketing campaigns are, or to help us customize our website and application for you in order to enhance your experience.

If you do not want that we track your visit to our site you can disable tracking in your browser here:

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Other cookies

The following cookies are also needed - You can choose if you want to allow them:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Accept settingsHide notification only