Komentarz w dobrym klimacie
Magazyn Logistyka wystartował z nowym cyklem eksperckim komentarzy audio. Jako pierwszy zabrał w nim głos Mateusz Boruta, odpowiadając na pytanie, jak zbudować łańcuchy dostaw odporne na kryzysy?
Jeśli potrzebujesz stabilnego łańcucha dostaw – to raczej nie masz alternatywy. Musisz współpracować długofalowo, rozumieć swoich partnerów, ich biznes, to, gdzie działacie zbieżnie, a czym się różnicie. Partnerstwo, otwartość, komunikacja, wyrozumiałość, otwarte księgi, podział i świadomość kompetencji – w długim okresie pomagają.
W najnowszej odsłonie Mateusz odpowiada na pytanie, jakie potrzebne są zmiany w naszym kraju, aby firmy mogły tworzyć efektywny obieg zamknięty opakowań?
Dla wielu firm domykanie obiegu jest normalnym, efektywnym kosztowo procesem biznesowym. I tak powinno być. Tym, którzy nie widzą tego związku przyczynowo-skutkowego, nie operują na co dzień pojęciami zrównoważonego rozwoju i nie mają świadomości potrzeby generowania zysków swojego przedsięwzięcia w długim okresie – z pewnością pomogą pojawiające się regulacje.
W kolejnym odcinku Paweł Brzeziński, Manager ds. Rozwoju Produktów ECR Polska, współtwórca i promotor programu Navigor, odpowiada, jak radzić sobie z rosnącą luką na rynku kierowców?
Pierwszą rzeczą, którą powinna zrobić firma, to zadbać o komfort pracy obecnie kierowców w swoich lokalizacjach. Tak, aby po wielogodzinnej podróży kierowca nie musiał się martwić o to, czy będzie mógł na miejscu wypocząć, wypić kawę, skorzystać z toalety. O to, by nie musiał samodzielnie rozładowywać samochodu i przerzucać palet na wymianę.
Tym razem Paweł odpowiada, dlaczego warto mierzyć ślad węglowy.
Warto podkreślić, że redukcja emisji w logistyce oznacza jednocześnie redukcję kosztów. Każdy, kto choć raz liczył ślad węglowy wie, że sprowadza się to do odpowiedniego policzenia zużycia zasobów energetycznych, takich jak paliwo, prąd czy gaz. Chcąc zredukować emisje należy w pierwszej kolejności poszukiwać rozwiązań, które będą redukować zużycie tych zasobów, a to są zazwyczaj konkretne oszczędności wyrażone w złotówkach.
W najnowszym odcinku Paweł wyjaśnia, czym jest dyrektywa CSRD i czy raportowanie emisji w logistyce stanie się koniecznością?
W Polsce około 3000 firm spełni kryteria raportowania – CSRD dotknie je więc bezpośrednio. W praktyce jednak CSRD wpłynie pośrednio na znacznie większą ilość podmiotów. Wystarczy, że twoja organizacja współpracuje z jedną z tych 3000 firm, a okaże się, że zbieranie właściwych danych i umiejętne dzielenie się nimi z partnerami biznesowymi będzie bardzo ważnym, nowym aspektem współpracy.
Zapraszamy do śledzenia całego cyklu!