© 2023 ECR Polska
5 kwietnia 2023 Forum Podażowe ECR spotkało się w imponującej siedzibie CBRE na 32. piętrze Warsaw Unit przy Rondzie Daszyńskiego w Warszawie.
Każda z prezentacji wywołała żywiołową dyskusję wśród licznie zaangażowanych uczestników.
Program spotkania
9:45 Przybycie uczestników / powitalna kawa
10:10 Przywitanie i rozpoczęcie części ogólnej spotkania.
Deklaracja dot. Poszanowania Prawa Konkurencji.
Aktualności + kalendarium.
Małgorzata Piekarska, Dariusz Krasoń, Mateusz Boruta
10:20 Trendy w omnichannel oraz ich wpływ na logistykę i łańcuch dostaw
Przemysław Piętak, CBRE
10:45 Digital Twin – innowacyjne podejście do optymalizacji łańcucha dostaw
Piotr Rozenbajgier, SAS
11:10 ECR w świecie – przegląd
Mateusz Boruta, ECR
11:30 przerwa kawowa
12:00 Transport – operacje. Monitoring rynku. Współpraca transportowa?
Dyskusja – wszyscy
12:30 Zmiany zachowań zakupowych konsumentów w sklepach detalicznych od stycznia 2022
Roman Szymanda, CMR
13:00 Handel detaliczny i technologia. Minimalizacja strat i ochrona zysku
Katarzyna Chapman, Checkpoint
13:30 lunch*
14:30 Lean&Green webinar
14:30 Lean&Green – global overview
Dirk van der Lee, Lean&Green
14:45 Big Mile – turn information into business value knowledge
Swen Poot, Big Mile
15:00 Future of footprinting
Guido de Wit, Topsector Logistiek
15:45 Podsumowanie, dyskusja w podgrupach
* Możliwe zwiedzanie biura CBRE w czasie przerwy lunchowej
Miejsce spotkania
Spotkanie odbyło się w siedzibie firmy CBRE na 32. piętrze wieżowca Warsaw Unit przy Rondzie Daszyńskiego 1 w Warszawie.
Lokalizacja w samym sercu dynamicznie rozwijającej się biznesowej części dzielnicy Wola. Nowoczesna przestrzeń biurowa z pięknym, panoramicznym widokiem na Warszawę.
Galeria
Podsumowanie spotkania
- Spotkanie otworzył Mateusz Boruta/ECR Polska, prezentując działalność ECR Polska oraz ECR Community, z której zasobów, osiągnięć i programów mogą korzystać wszyscy aktywni członkowie ECR.
- Przemysław Piętak/CBRE jako gospodarz przedstawił działalność CBRE, a następnie przedstawił trendy w omnichannel i ich wpływ na logistykę łańcuchów dostaw. Sprzedaż online w różnych kategoriach cechuje sezonowość, a także zauważalne niewielkie spadki względem analogicznych okresów w latach 2021 i 2023. Przekłada się to na widoczne osłabienie popytu na magazyny obsługujące e-commerce. Przy rosnącej sprzedaży w omnichannel i wzroście kosztu obsługi logistycznej wyzwaniem staje się utrzymanie marży. Prezentacja wywołała żywą dyskusję na temat sytuacji rynkowej w różnych kategoriach.
- Piotr Rozenbajgier z SAS Institute wprowadził w zagadnienie digital twin – cyfrowej symulacji złożonych procesów w oparciu o dane gromadzone przez internet rzeczy, przy wykorzystaniu dostępnej dzisiaj mocy obliczeniowej, które pozwalają optymalizować procesy i decyzje biznesowe.
- Mateusz Boruta omówił następnie innowacyjne zagadnienie współdzielenia danych w łańcuchu dostaw poprzez wymianę wuzetek w chmurze systemu Zeropa. Rozwiązanie spotkało się z dużym zainteresowaniem.
- Roman Szymanda z Centrum Monitorowania Rynku przedstawił ciekawą analizę zmiany zachowań zakupowych konsumentów w sklepach detalicznych od stycznia 2022. Eskalacja wojny w Ukrainie, inflacja oraz wzrost cen energii wpłynęły na wzrost wartości sprzedaży w kategoriach analogicznych do wybuchu pandemii oraz wzrosty cen (większe w analizowanych supermarketach niż sklepach małoformatowych). Realna inflacja dla klientów sklepów detalicznych wynosi nawet 30-40%. Rośnie wartość sprzedaży, ale spada jej wolumen. Konsumenci jak mogą szukają oszczędności.
- Katarzyna Chapman/Checkpoint w prezentacji Handel detaliczny i technologia. Minimalizacja strat i ochrona zysków nawiązała również do istotnego wzrostu kradzieży wskutek wzrostu cen – o 30% według danych policyjnych. Za zachowaniami klientów podąża technologia RFID, oferując bardziej skuteczne zabezpieczenia przeciwkradzieżowe. Sprawdzają się one niezawodnie w branży fashion (zwłaszcza tagowanie u źródła), ale także w retail (nawet do zabezpieczania płynów). RFID umożliwia ponadto łatwiejszą inwentaryzację oraz kontrolę świeżości produktów w sklepie.
- Częścią programu był także webinar Lean&Green Future of footprinting, w którym udział wzięli eksperci z Niderlandów.
Dirk van der Lee (Lean&Green International) omówił założenia programu Lean&Green do redukcji emisji w logistyce.
Sven Poot z Big Mile przedstawił możliwości kalkulatora Big Mile – narzędzia do optymalizacji transportowej.
Na koniec Guido de Wit z Topsector Logistiek przedstawił praktyczne wykorzystanie śladu węglowego do eliminacji strat czasu i paliwa w procesie transportowym oraz nowe podejście do kalkulacji i atrybucji śladu węglowego na poziomie pojedynczego produktu w łańcuchu dostaw (z wykorzystaniem mechanizmu znanego z podatku VAT).
Chcesz pobrać materiały, a nie masz kodu dostępu? Zgłoś się do nas: ecr@ecr.pl
Może macie ciekawe doświadczenia w tym obszarze, analizy, opracowanie – i chcecie się nimi podzielić?
Pamiętajmy, że Forum Podażowe to grupa robocza, którą WSPÓŁTWORZYMY – zapraszamy więc do kontaktu i udziału w tworzeniu programu.