© 2024 ECR Polska
SKLEP ECR
Kup oryginalne Karty Oceny Palet z gwarancją aktualności i najlepszej dostępnej jakości lub zamów szkolenie paletowe!
Karty Oceny Palet
Karty Oceny Palet wersja 7 – proste narzędzie ułatwiające gospodarkę paletową, kompendium wiedzy na temat palet, zawierające:
- Karta ZIELONA – cechy prawidłowej palety EPAL (aktualizacja: 01.03.2024)
- Karta ZIELONA – cechy prawidłowej palety EUR/UIC (aktualizacja: 01.03.2024)
- Karta CZERWONA – niedopuszczalne wady (aktualizacja: 01.03.2024)
Aktualnie obowiązujące wersje Kart Oceny Palet:
- w języku polskim: wersja 7, opublikowana 04.04.2024
Karty Oceny Palet, wydrukowane w postaci plansz, plakatów lub broszur, powinny służyć wszędzie tam, gdzie wymieniane, sprawdzane i oceniane są palety – w szczególności w miejscach dokonywania operacji transportowych i magazynowych. Znacznie ułatwiają ocenę legalności i jakości palet, są narzędziem rekomendowanym przez ECR Polska, PKN EPAL, przedstawicieli UIC oraz POHiD.
KOP zielona
cechy prawidłowej palety EPAL
PAC green
EPAL pallets
KOP zielona
cechy prawidłowej palety EUR
PAC green
EUR pallets
KOP czerwona
niedopuszczalne wady palet (EPAL i EUR)
PAC red
unacceptable flaws of EPAL and EUR pallets
Karty Oceny Palet Małych
Karty Oceny Palet Małych (wersja 2) – proste narzędzie ułatwiające gospodarkę paletową, kompendium wiedzy na temat palet o rozmiarach 800×600 mm i 400×600 mm, zawierające:
- Karta ZIELONA – cechy prawidłowych palet
- Karta CZERWONA – niedopuszczalne wady
Karty Oceny Palet, wydrukowane w postaci plansz, plakatów lub broszur, powinny służyć wszędzie tam, gdzie wymieniane, sprawdzane i oceniane są palety – w szczególności w miejscach dokonywania operacji transportowych i magazynowych. Znacznie ułatwiają ocenę legalności i jakości palet, są narzędziem rekomendowanym przez ECR Polska, Becker, PKN EPAL i NDHP.
Poniżej prezentujemy aktualne Karty Oceny Palet Małych – w wersji 2, obowiązujące od 2019.10.15.
KOPM zielona: cechy charakterystyczne
KOPM czerwona: wady niedopuszczalne
Arkusz Paletowy
Proste i skuteczne narzędzie do obliczania kosztów użytkowania palet typu EUR. Arkusz Paletowy powstał w wyniku prac Forum Podażowego – grupy roboczej ECR Polska (d. Forum Dyrektorów Logistyki i Łańcuchów Dostaw).
Zadaniem aplikacji jest obliczenie łącznych rzeczywistych (w tym także ukrytych) kosztów użytkowania palet w danym systemie.
Wiedza pozyskana dzięki niniejszemu arkuszowi pomoże Państwu podjąć dalsze decyzje w zakresie zarządzania obiegiem palet.
FAQ
Co to są palety EPAL, czym się różnią od EUR, czy można je wymieniać?
Palety EPAL to palety produkowane od 1 sierpnia 2013r. na licencji Polskiego Komitetu Narodowego Epal; do lipca 2013 termin ten odnosił się do palet EUR produkowanych na licencji PKN Epal. Od sierpnia 2013r. PKN Epal nadaje licencje na produkcję palet oznaczonych wyłącznie logo EPAL. Palety EPAL produkowane są w oparciu o Kartę UIC-435-2, podobnie jak palety EUR. Wymienialność palet EUR na EPAL i odwrotnie zależy do woli użytkowników. ECR Polska rekomenduje wymianę palet EUR na EPAL i EPAL na EUR, o ile spełniają one kryteria jakościowe palet EUR, jak i EPAL.
Co to jest paleta UIC?
Określenie to może odnosić się dla palet EUR z oznaczeniem UIC. Oznaczenie to sukcesywnie zastępowało oznaczenia kolei narodowych na paletach EUR produkowanych od 2013r.
Kto udziela licencji na palety EPAL i EUR?
W sprawie licencji proszę kontaktować się z:
Polski Komitet Narodowy EPAL, 52 354 90 56, info@epal.org.pl, http://epal.org.pl/
Związek Producentów Europalet UIC, 32 269 06 39, biuro@zpeuic.pl, http://www.uic-eur.pl/.
Czy palety EPAL, bądź EUR mogą mieć klocki trocinowe?
Tak, standard Karta UIC-435 EUR przewiduje możliwość stosowania wsporników zarówno z drewna litego, jak i sprasowanych trocin.
Czy wszystkie palety EPAL i EUR muszą mieć spinki (tzw. klamry kontrolne)?
Obowiązek umieszczania klamer kontrolnych dotyczy znacznej części nowych palet EPAL, a do 2013r dotyczył też palet EUR – z cechą EPAL, a także MAV (węgierskich), ÖBB (austriackich).
Czy palety używane EUR (niezależnie, czy są to palety EPAL, czy palety wyprodukowane na innych licencjach, muszą posiadać klamrę kontrolną?
Klamry kontrolne lub gwoździe paletowe (tzw. gwoździe naprawcze) powinny posiadać używane palety EPAL (produkowane od sierpnia 2013), jak i palety EUR z cechami EPAL, MAV i ÖBB. Brak klamry na palecie używanej nie dyskwalifikuje jej.
Czy gwóźdź jest nadrzędnym weryfikatorem palety?
Tak, podmiot do tego uprawniony (posiadający licencję PKN Epal na naprawę palet) wbiciem gwoździa naprawczego zaświadcza, że dana paleta spełnia kryteria Karty UIC 435 i może być dalej użytkowana jako paleta EPAL.
Czy wszystkie używane palety EUR muszą posiadać gwoździe naprawcze?
– gwoździe naprawcze są wymagane dla wszystkich palet po naprawie (potwierdzają jej dokonanie zgodnie z licencją, w autoryzowanym zakładzie)
– są zalecane dla palet używanych
– są wymagane w przypadku zakupu palet używanych od firm zrzeszonych w PKN EPAL.
Obecność naprawczego potwierdza zgodność danej palety ze stawianymi im w Karcie UIC-435 wymaganiami, przede wszystkim w zakresie wytrzymałości i nośności.
Kim są członkowie PKN EPAL?
PKN EPAL jest Ogólnopolskim Związkiem Pracodawców Producentów Palet, zrzesza producentów palet EUR oraz firmy zajmujące się ich naprawą.
Kto ma prawo nabijać gwoździe naprawcze?
Prawo nabijania tzw. gwoździ naprawczych mają wyłącznie członkowie PKN EPAL, posiadający licencję na naprawę palet. Wbicie takiego gwoździa potwierdza, że paleta spełnia odpowiednie normy jakościowe i wytrzymałościowe. Użytkownicy palet mogą zlecić firmie posiadającej odpowiednią licencję EPAL naprawę i/lub sortowanie (ponowną certyfikację z użyciem gwoździa naprawczego) palet będących w ich użyciu.
Czy faktura VAT za zakup palet jest gwarancją ich jakości?
Faktura VAT jest dokumentem poświadczającym dokonanie transakcji (np. nabycie palet określonego typu). Każdy nabywca powinien we własnym interesie zweryfikować jakość kupowanego towaru (w tym i palet) oraz zgodność zamówienia/dostawy z fakturą.
Gdzie można uzyskać listę firm posiadających aktualną licencję na produkcję oraz naprawę palet?
Informacje te publikowane są na stronie PKN Epal w zakładce „Członkowie” (osobno licencje na produkcję oraz licencję na naprawę, a także informacja o licencjach cofniętych oraz czasowo zawieszonych).
Na podstawie jakich przepisów prawnych legalizuje się palety?
Tzw. „legalizację” palet reguluje uchwała Zarządu PKN Epal (obligująca członków PKN Epal, tj. m.in. firmy naprawiające palety EUR, do poświadczania zgodności weryfikowanych palet z kartą UIC-435).
Czy palety pochodzące z nielegalnej produkcji lub palety opatrzone cechami EUR przez nieuprawnione podmioty mogą zostać zalegalizowane?
Palety pochodzące z nielegalnej produkcji nie mogą być legalizowane przez firmy naprawiające zrzeszone w PKN Epal. Legalizacja palet gwoździem naprawczym dotyczy tylko i wyłącznie tych palet, które znajdują się już w obiegu (palety używane) i są sortowane, naprawiane i wprowadzane ponownie do obiegu przez członków PKN Epal. Idea legalizowania palet nie polega na legalizacji nielegalnej produkcji, a jedynie na potwierdzaniu zgodności używanych palet z Kartą UIC-435, które są wprowadzane do powtórnego obiegu przez członków PKN Epal. Nie ma możliwości, żeby ktoś jawnie produkował palety nielegalnie, a członkowie PKN Epal je „certyfikowali” gwoździem naprawczym. Za takie postępowanie grozi m.in. natychmiastowa utrata licencji.
Czy warunkiem legalizacji palet jest dotarcie do ich producenta?
Warunkiem legalizacji palet jest przybicie gwoździa naprawczego przez uprawniony podmiot zrzeszony w PKN Epal, który posiada licencję na naprawę palet; tym samym odpowiada on za zweryfikowanie i potwierdzenie jej jakości zgodnie z normami zawartymi w Karcie UIC-435.
Jakie sankcje grożą producentom podrabianych palet? Czy są zobowiązani do zwrotu środków finansowych otrzymanych podczas ich sprzedaży?
Producent palet nielegalnych jest ścigany za przestępstwo dot. używania podrobionych znaków towarowych, zgodnie z prawem polskim (o ile możliwe jest ustalenie, kto jest faktycznym producentem takich palet); może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej oraz cywilnej.
Jaki numer seryjny producenta pojawi się na legalizowanych paletach?
Na palecie nie pojawi się dodatkowy wypalony numer producenta palety, a jedynie numer licencji na naprawę palet, umieszczony na gwoździu naprawczym. Podmiot naprawiający bierze odpowiedzialność za palety, na które nabija gwoździe naprawcze.
Czy palety do produkcji których użyto gwoździe inne od wymaganych przez EPAL mogą być zalegalizowane?
Nie. Paleta posiadająca niecertyfikowane (bez atestu) gwoździe używane do produkcji palet nie może być legalizowana gwoździem naprawczym.
Jak zachowa się kontroler z firmy Bureau Veritas i EPAL, jeżeli zlokalizuje w jednym miejscu partię palet zalegalizowanych i drugą partię palet niezalegalizowanych, jednak pochodzących z tej samej nielegalnej produkcji?
Nie ma takiej możliwości, aby producenci palet celowo produkowali palety poza standardem i je następnie legalizowali gwoździem naprawczym. Palety produkowane na licencji PKN EPAL podlegają kontroli m.in. przez Bureau Veritas. Jeśli tego rodzaju przypadek zostanie zlokalizowany to z pewnością poza utratą licencji, skierowany zostanie wniosek o ukaranie danego podmiotu przez PKN EPAL.
Kto ponosi koszty legalizacji i kto może zgłosić palety do legalizacji?
Koszty legalizacji ponoszone są zawsze przez firmę, która posiada do tego licencję (członek PKN Epal). W zależności od umów handlowych z innymi podmiotami, koszty te są przenoszone na podmiot, który zleca taką operację (np. firma, który wysyła swoje towary na paletach EUR).
Czy palety raz zalegalizowane po utracie certyfikowanego gwoździa naprawczego przestają być paletami EUR?
Tak. Paleta po usunięciu gwoździa certyfikującego staje się paletą jednorazową. Może być ponownie sprawdzona przez uprawniony podmiot i w przypadku spełnienia odpowiednich norm – gwóźdź naprawczy może zostać ponownie nabity.
Komunikat umieszczony na stronie EPAL dopuszcza legalizacje palet przez wyspecjalizowane podmioty. Czy zakłada się legalizację palet EUR pochodzących od producentów nie posiadających certyfikatu na produkcję, a jednocześnie spełniających wszystkie kryteria opisane w Karcie UIC-435, Polskiej Normie, czy na kartach ECR?
Nie dopuszcza się legalizacji palet pochodzących z nielegalnych źródeł. W przypadku stwierdzenia takiego procederu w stosunku do obu podmiotów będą wyciągane właściwe konsekwencje zgodnie z prawem obowiązującym w Polsce.
Jak postąpić z paletą, którą oddaje mi mój klient i posiada ona gwóźdź naprawczy, ale „nie trzyma” wymiarów elementów, ma wątpliwe gwoździe, jest zniszczona - ogólnie posiada cechy, z którymi nie powinna być zalegalizowana (a nie uszkodzenia mechaniczne które powstały po legalizacji), takie, które nie mogły pozostać niezauważone w trakcie naprawy/sortowania, którą przeszła?
W takim wypadku należy zwrócić się z reklamacją do Państwa klienta. Jeśli posiada on firmę, z którą współpracuje w ramach sortowania/napraw/legalizacji palet, to zwraca się on z pytaniem do takiej firmy, a firma naprawiająca palety realizuje reklamację. Jeśli firma ta nadal twierdzi, iż paleta spełnia standard palety EPAL, a Państwo są odmiennego zdania, możecie Państwo zwrócić się do PKN Epal z prośbą o dokonanie kontroli takiej palety. Jeśli Państwa klient nie posiada takiej firmy, to oddawana paleta nie jest tak naprawdę certyfikowana (z pewnością była, co potwierdza gwóźdź paletowy, ale odbyło się to wcześniej) i w międzyczasie uległa zniszczeniu.
Czy w przypadku stwierdzenia cech jak w poprzednim pytaniu firma legalizująca bierze odpowiedzialność (również finansową) za taką paletę, gdy ją puszczam w obieg pod towarem, a mój odbiorca ją odrzuci?
To zależy od umowy, jaką posiadają Państwo z firmą naprawiającą palety. Jeśli firma taka bierze odpowiedzialność za tego rodzaju przypadki, to macie Państwo prawo żądać zadośćuczynienia. Jeśli firma taka robi to notorycznie, należy zwrócić się o przeprowadzenie kontroli przez PKN Epal.
Jeżeli kupuję palety używane z firmy, która je legalizuje w oparciu o licencję Epal (nr. 3xx), to czy na wszystkich paletach po ich segregacji musi być gwóźdź naprawczy? Czy na wszystkich powinien być gwóźdź z jednym i tym samym numerem? Przy wyrywkowej kontroli (wielkość i czytelność cyfr) trafiają się różne numery oraz palety bez gwoździa. Czy jest to dopuszczalne i co ewentualnie robić w takiej sytuacji?
Jeśli współpracujecie Państwo z firmą, zajmująca się dla Państwa sortowaniem palet EPAL oraz EUR, to w tym wypadku każda taka paleta powinna posiadać taki sam gwóźdź naprawczy. Palety legalizowane przez jedną firmę powinny mieć jeden numer (wynika to z numeru przyznanej licencji). W tego rodzaju przypadkach proszę zwrócić się do tejże firmy o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji.
Odpowiedzi na powyższe pytania zostały przygotowane w oparciu o najlepszą dostępną wiedzę, nie są one jednak źródłem prawa.
Autorzy odpowiedzi, ECR Polska i Instytut Logistyki i Magazynowania, nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszamy do kontaktu.
Zapisz się do newslettera korzystając z formularza poniżej.
Będziemy przesyłać Tobie informacje i aktualności na ten temat.